wtorek, 24 kwietnia 2012

DB-Bead - instrukcja oraz moje nowe sznurki

Witam! Dawno obiecałam zrobić instrukcję i, wreszczie!, zrobiłam. Nie mogłabym powiedzieć, że o użytkowaniu programu DB-Beads wiem wszystko, ale to co wiem, opowiem.

I.

Na górnym pasku mamy cztery okienka, które służą do:
 1. Datei (w polskich programach to okienko nazywa się "plik") - otwierania nowych stron, zapisywania, itd.
 2. Bearbaiten - dodawania lub usuwania wierszy od dołu.
 3. Ansicht - dodaje lub usuwa wybraną tabelę (albo też boczne napisy) i zmienia język. Powiększa lub zmniejsza kartkę.
 4. Werkzeug - powtarza znaczki: "strzałka", "zaznaczenie obszaru", "zalewa" i "pipeta".
 5. Muster - zmiany ilości kolumn (koralików w okręgu) od 5 do 30.

II.

Strzałki 1 służą do obracania sznura (trzecia tabela - simulation).
Strzałka 2 - paleta. Klikając lewym przyciskiem myszy jeden raz wybieramy kolor, klikając dwa razy wyskakuje paleta dodatkowych kolorów, z której możemy wyjść do definicji kolorów (obrazek 4). Niestety jest jedno ograniczenie: nie mozna używać więcej niż 10 kolorów.


III. 


Zaczynamy rysować schemat. Rysujemy w pierwszej lub drugiej tabeli - pierwsza tabela (od lewej strony) pokazuje kolejność nawlekania koralików, druga pokazuje jak będzie wyglądał rysunek na sznurku, a trzecia - jak będzie wyglądał sznurek.
Ta wąska kolumna z prawej strony z pojedynczych kratek pokazuje kolejność nawlekania koralików jednego rapportu sznura. Kratka to kolor, a liczba koło kratki pokazuje ilość koralików danego koloru, które trzeba nawlec.
Strzałka 1 pozwala rysować linie poziome, pionowe i ukośne na pierwszej tabeli od lewej.
Zalewa - koloruje całymi wierszami.
Kiedy mamy już gotowy rapport, możemy go skopiować za pomocą przycisku "zaznacz obszar" (strzałka 2).
Strzałka 3. Zaznaczamy rapport i przycisk "kopiuj-wklej" włącza się.
Wszystkie opisane przyciski działają tylko na pierwszej kolumnie, na drugiej tabeli można kolorować tylko pojedyncze kratki.


IV.

Kiedy naciśniemy przycisk "kopiuj-wklej" (strzałka 1) wyskakuje okienko (strzałka 2).
strzałka a. - zmienia liczbę kopii rapportu od jednej do iluś tam.
strzałka b. - na ile kratek chcemy, żeby był skręcony każdy kolejny rapport.
strzałka c. - pokazuje ilość wierszy rapportu, które chcemy skopiować.

V.

Odnośnik do punktu IV strzałki b. - dla przykładu ustawiłam tą funkcję na -6 i bardzo dokładnie widać różnicę między rysunkiem z poprzedniego zdjęcia i powyższego.

I to już będzie wszystko))). W razie jakichś pytań lub wątpliwości - proszę pisać na maila. :)

I na deser - kilka moich ostatnich sznurków:






21 komentarzy:

  1. Witam
    piękne są te sznury, naprawdę cudeńka!!!
    Ja ostatnio próbowałam zrobić sznur na 15 (skośny układ koralików - jak w Twoim ostatnim sznurze)koralików ale niestety nadal coś mi nie wychodzi :-(( Albo splot jest za luźny i widać kordonek pomiędzy koralikami albo strasznie sztywny co powoduje, że sznur brzydko się układa.
    Może mogłabyś mi polecić jakiś schemat dzięki któremu mogłabym się podszkolić?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! ;)
      Jeżeli chodzi o ćwiczenie - uczyłam się (i polecam to moim uczennicom) na sznurkach prosto w paseczki na 12-14 koralików jak na górnych zdjęciach, a później, kiedy już miałam pewność, że koraliki, kordonek i szydełko pasują do siebie (zawsze używam koralików Preciosa 3,1 mm, kordonka Kaja lub Ariadna i szydełka 1,5), sznurek wygląda ładnie, wtedy przeszłam na następny poziom - robienie sznurków z ornamentem. I jeszcze jedno - jak układają się koraliki zależy także od sposobu robienia na szydełku.

      Usuń
    2. Witam! Czy wszystkie koraliki Preciosa 3,1 mm są tej samej wielkości, grubości? Zastanawiam sie nad kupnem na allegro i chcę mieć pewność, że będą odpowiednie.
      Pozdrawiam

      Usuń
    3. Witam! To zależy, mogą trochę się różnić. Chociaż, idealnych koralików, niestety, nie ma w ogóle, nawet te najlepsze nieznacznie się różnią :) Ale, moim zdaniem, że dla wykonania ukośnego sznurka Preciosa pasuje i różnica nie będzie tak bardzo widoczna))

      Usuń
  2. Jesteś mistrzynią! Pojęcia nie mam, jak robi się takie cuda, będę więc tylko patrzyła i podziwiała. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję Ci bardzo! To samo mogę powiedzieć o Twojej ganuteli! Ładne rzeczy robisz!

    OdpowiedzUsuń
  4. Twoje sznurki są WSPANIAŁE!!! I rewelacyjna instrukcja. Bardzo dziękuję i pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielkie dzięki! Starałaam się! *^_^* Jeśli jeszcze o czymś się dowiem, to na pewno się tym podzielę z moimi czytelniczkami! :)

      Usuń
  5. Bardzo dziekuję za instrukcje , podziwiam piękne wzory.
    Ewelina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę i dziękuję ;) Zaglądaj częściej :)

      Usuń
  6. Tworzysz wspaniałe prace! Skrycie podkochuję się w rozszerzanych sznurach i myślę, że w końcu spróbuję, bo Twoje naszyjniki są niezwykle inspirujące :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komplement :D Naprawdę powinnaś spróbować zrobić sznur z rozszerzeniem. Nie jest to łatwe, ale bardzo interesujące! :)

      Usuń
  7. Czy jeżeli na rysuję już wzór w tym programie to ta miarka po lewej stronie pokazuje długość sznurka? Bo chciała bym zrobić naszyjnik na 44 cm i nie wiem do którego momentu rysować wzór.
    Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można rozrysować cały sznur - to będzie około 200 rzędów, ale będziesz musiała patrzeć, ile rzędów jest pokazane na prawej stronie (farbrapport:umfang=ilość rzędów), ponieważ to pokazuje tylko powtarzającą się część rysunku.
      Życzę powodzenia! Jeśli będą jeszcze jakieś pytania - chętnie odpowiem!

      Usuń
  8. Kawał pracy włożyłaś w ten opis! Wiesz,że jest już polska wersja programu? Znalazłam u Weraph,tutaj:http://koralikowaweraph.blogspot.com/p/wzory-sznurow-szydekowo-koralikowych.html (na dole strony)
    ...Tylko co mi z tego,skoro nie umiem draństwa odpakować..znaczy w skompresowanym pliku się ściąga:-(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Nie wiedziałam, że Weronika spolszczyła ten program. Kiedy pisałam ten post u niej w blogu nie było ani polskiej wersji programu, ani instrukcji użytkowania w formacie pdf.
      Ale już trzy lata korzystam z niemieckiej wersji, wiem co, gdzie i jak, i po prostu nie widzę sensu zmieniać na polską ;) i z chęcią pomagam początkującym użytkownikom tego programu^^

      Usuń
  9. Witam, chciałabym poprosić o pomoc... jak trzeba nawlec koraliki, żeby wyszła sekwencja koralików 3-1-3-1 przy szerokości na 6 koralików...bo próbuje ale mi nie wychodzi, nawet próbowałam w programie DB-BEAD ale chyba nie do końca wiem jak go używać bo nie wychodzi taki wzór jak by chciała.Z góry dziękuję za odpowiedź.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy chodzi o sznurek paskowany? Jeżeli tak, to 3-1-3-1 to może być tylko na szerokość 4 koralików lub 8 w okręgu. Żeby było 6 koralików można nawlec 2-1-2-1.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. acha czyli nawlekamy z lewa do prawa (wg tej pierszej kratki projektu) igłą na kordonek ale jak nabierzemy już setki tych koralików to zdejmuję igłę i zaczynam od końca czyli wzór (nie skosy)mi się rozjeżdża. Mam rację?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolejność nawlekania pokazuje prawa kolumna, tam gdzie same kolory po sobie następują. Dopiero zauważyłam, że nie napisałam tego, zaraz poprawię.

      Usuń
  11. powiem tak narobiałam się ze 30 bransoletek wystawiłam na różnych aukacjacjhi cisza a szkoda miałam nadzieję zarobic przed Świętami a tak umoczyłam w towarze :(

    OdpowiedzUsuń